Świąteczna gorączka prezentów - poznaj prawa konsumenta

Są takie dni w roku, kiedy sklepy przeżywają prawdziwe oblężenie. Klienci pragną znaleźć prezenty dla swoich bliskich, krążą więc w poszukiwaniu idealnych podarunków. Takim czasem jest z pewnością okres przedświąteczny, ale nie tylko. Okazji do obdarowywania jest przecież więcej. Wystarczy wspomnieć o Walentynkach, Dniu Kobiet czy Dniu Dziecka. Kupujemy więc bardzo często bez zastanowienia, czy dany przedmiot rzeczywiście uszczęśliwi osobę obdarowaną. Potem przychodzi czas głębszej refleksji. Czy kupione przedmioty możemy zwrócić, a może reklamować?

Prawo zwrotu

Przy sklepowej ladzie bardzo często spotykamy się z informacją „Zwrotów nie przyjmujemy!” Rzeczywiście przyjęcie z powrotem kupionego przez klienta towaru jest kwestią dobrej woli sprzedawcy. Może się on zgodzić na taki zwrot, ale może również odmówić. Takie jest jego prawo. Sprzedawca może również zgodzić się na przyjęcie nieudanego prezentu i zwrot pieniędzy pod ustalonymi przez niego warunkami. Ma zatem prawo do określenia terminu, wymogu dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania oraz zachowania metek.

Klienci sklepów internetowych mają więcej praw

Korzystniejsze dla konsumenta może być zrobienie zakupów prezentowych przez internet. Chodzi nie tylko o okazyjne ceny. Towar kupiony w sieci możemy zwrócić. Istnieje jeden warunek. Jest nim powiadomienie o tym fakcie sprzedawcy w ciągu 10 dni od momentu odbioru towaru. Nie musimy podawać przyczyny rezygnacji z zakupu. Okazuje się, że przedmiot można zwrócić nawet wtedy, gdy oryginalne opakowanie zostało otworzone. Jest jeden wyjątek od tej reguły. Prawu zwrotu nie podlegają płyt CD, DVD oraz programy komputerowe na nośnikach elektronicznych, których opakowanie zostało w jakikolwiek sposób naruszone. Zwracając zakupy poniesiemy co prawda koszt ich odesłania, ale sprzedawca odda nam zarówno kwotę, za którą kupiliśmy przedmiot, jak i koszty wysyłki. Sytuacja jest nieco inna w przypadku aukcji internetowych. Nie będziemy więc mieli możliwości zwrotu towaru, jeżeli kontrahentem jest drugi konsument oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji.

A może reklamacja?

W przypadku, gdy zakupiony produkt jest wadliwy, czyli niezgodny z umową kupna-sprzedaży, mamy prawo do złożenia reklamacji. Możemy domagać się jego naprawy lub wymiany na nowy. Potrzebny nam będzie dowód zakupu. Może nim być paragon, ale rolę tę może spełniać również potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta bankowego. Nasza reklamacja musi zostać przyjęta przez sprzedawcę, również wówczas, gdy kupujemy przez internet. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszych żądań. Pamiętajmy o tym, że to my, jako konsumenci decydujemy, czy towar ma być wymieniony czy naprawiony. Nie powinniśmy natomiast żądać od razu zwrotu gotówki, gdyż jest on możliwy dopiero wtedy, gdy ani naprawa ani wymiana nie są możliwe. Reklamacja z żądaniem zwrotu gotówki może zostać odrzucona przez sprzedawcę jako niezgodna z prawem.

Autor

Ambroży fusion

opis autora